A másik kórház
Született több poszt az egészségügy állapotáról.
Nem vidám történetek. Ennyire rossz a helyzet?
Dehogy!
Jöjjön most egy másik történet, egy másik kórházról.
Régebbi és újabb épületek, vegyesen.
A régi szárnyban vannak 15-20 ágyas kórtermek, az új szárnyban kisebbek.
A reggeli a szokásos. Müzli, gyümölcs, pirítós, felvágott, sajt, tojás. Ki mit kér.
Tízóraira tea, kávé, forró csoki. Mellé kekszek.
Ebéd előtt a konyhás végigjárja a kórtermeket és megbeszéli a betegekkel, mit ennének.
Persze az előre csomagolt, fagyasztott készételek és alapanyagok adta kereteken belül és az előírt diéta szerint.
Ebéd után újra tea és a mellé járó aprósüti.
Este vacsora és még egy kör tea.
Három óránként frissre cserélik a minden beteg ágya mellett álló kancsót. Aki vizet kér, azt kap, aki ásványvizet, teát, gyümölcslét, az azt.
Ha egy beteg a látogatója számára kér teát, kávét, azonnal hozzák azt is.
A mozgásképtelen betegeket fizikoterapeuta, masszőr tornáztatja, masszírozza, ápoló fürdeti naponta többször.
Megfelelően intim körülmények között, nem mindenki szeme láttára. Akkor is, ha a beteg öntudatlan.
A mozgásra képes betegek számára tornaterem, megfelelő felszerelés és gyógytornász áll rendelkezésre.
Az idős, nehezen mozgó betegekre éberen figyelnek.
Ha mosdóba kell menniük, fürödni szeretnének, vagy csak sétálni egy kicsit, jön a nővér/ápoló és segít.
Itt nem sikk elesni. Nem is nagyon lehet. Minden folyosón óriási betűkkel a dátum, mikor volt az utolsó esés.
Ezt a dátumot senki nem szeretné frissíteni.
Ha nehezen, bizonytalanul mozog a "vándor", az is előfordul, hogy egy ápoló mögötte tolja a kerekesszéket, ha esne, abba huppanjon. Előtte egy másik ápoló, kitárt karral. Mint a szülő, amikor járni tanítja a gyermekét.
Mindezt teszik kedvesen, mosolyogva. A beteget semmiben nem korlátozva, annak méltóságát elismerve és megőrizve, nem megalázva, hanem segítve.
Van a különféle okokból mentálisan sérült, demens, Alzheimeres betegek számára egy külön osztály. Varázslatos módon ott a legjobb a hangulat. A falakon régi, fekete-fehér fotók, a hangszórókból régi zenék szólnak. Ezek a betegek visszatértek abba a rég letűnt világba, amikor fiatalok voltak. A kórház pedig megteremtette az a hangulatot, amitől biztonságban érzik magukat. Röpködnek a régi hódítások és háborúk elfeledett történetei.
Ebben a kórházban a személyzet (orvostól a takarítóig) a betegért van. A gyógyításon és ápoláson túl feladata, hogy kedves, segítőkész és türelmes legyen. Ezért kapja a fizetését.
A nővérek, ápolók dolga a betegek gondozása, segítése.
A segítő személyzet dolga a takarítás, a vizeskancsók cseréje, az ételek felszolgálása, az edények begyűjtése, ha egy betegnek kérése van, annak a teljesítése.
Feladata mindenkinek a figyelem, a kedvesség, a szolgálatkész segítség, a türelem. Ha egy beteg beszélgetni szeretne, mindig van, aki az ágya mellé ül. A főnővértől a takarítóig, mindig van ráérő ember.
Egy 15 fős kórteremre 7-8 nővér felügyel a segítő személyzeten kívül.
Itt soha nincs munkaerő hiány. Ha egy dolgozó megbetegszik, szabadságra megy, a számtalan ügynökség valamelyike azonnal küldi a szakképzett kisegítőt.
Ide takarítóként bejutni sem könnyű. A jelentkezővel elbeszélgetnek. Ha alkalmasnak tűnik, részt vesz egy tanfolyamon. Kivizsgálják, nincs-e valami betegsége, majd beoltják, hogy ne is legyen. Közben a hatóságok nagyon alaposan feltérképezik az előéletét. Ha minden rendben, akkor a betegek közelébe engedik. Az elején figyelik, ameddig beletanul. Figyelmeztetik, ha elfelejti időben cserélni a kancsókat, ha nem elég kedves a betegekhez, ha nem szolgálatkész.
Itt is van szenvedés, van fájdalom és van halál.
De nincs embertelenség, nincs kiszolgáltatottság, nincs megalázottság.
Itt egy takarító 7,90-et keres óránként, egy ápoló 12-őt. Ha túlórát vállal, akkor a felével többet.
Fontot.
Ez a kórház Brightonban van.
Tudom, a mi anyagi lehetőségeink messze vannak ettől.
Nem gondolom, hogy a forró csoki, a süti hiánya felzaklatna bárkit is.
De a rendszer ettől függetlenül rossz.
Sok dolog pénz kérdése.
Van, ami nem az.
A beteg emberi méltóságának megőrzése nem az.
A figyelem, egy kedves szó nem az.
A megfelelő szakmai és emberi alkalmasság nem az.
Van, ami nem megfizethető.
Minden másra ott a...stadion.
Fotó: lazarg.com